Svar: Modermælkserstatning og tilskudsblanding
5. juni 2023
Alder:
5 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :)
Jeg forstår godt dit spørgsmål, for det er naturligt nærliggende at tænke, at tilskudsblanding gives som tilskud til skemaden, og da din dreng er igang med skemaden, så kan det måske gives... MEN, det er ikke anbefalingen, og jeg vil anbefale, at du gemmer bøtten med tilskudsblanding og i stedet køber modermælkserstatningen lidt endnu:)
Ifølge Sundhedsstyrelsen kan tilskudsblandinger anvendes tidligst fra barnet er 6 måneder gammel og da som del af en stigende varieret kost. Du bør derfor bruge modermælkserstatningen (type 1) til din dreng er mindst 6 måneder gammel :)
Tilskudsblandinger (type 2) indeholder f.eks. ofte mere jern, mere protein og lignende end modermælkserstatning gør. Og selvom proteinindholdet i NAN tilskudsblanding er blevet sænket, så indholdet faktisk er lavere end i modermælkserstatning, så er tilskudsblandingen tilpasset barnets behov fra 6 måneders alderen og ikke yngre børn.
Derfor er anbefalingen, at man holder sig til type 1 i de første 6 måneder, og at man fra 6 måneders alderen kan skifte over til type 2. I følge Sundhedstyrelsen, så er der dog intet i vejen for, at man bibeholder type 1, hvis barnet trives med denne, så modermælkserstatning kan man fortsætte med, hvis man ønsker det - men det anbefales ikke at give tilskudsblanding før efter 6 måneder.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - dejligt at høre, at det går godt med skemaden, og det lyder som om, at din dreng trives rigtig godt, skønt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske