Svar: Modermælkserstatning og tilskudsblanding

5. juni 2023

Alder:
5 mdr.

Kære Signe

Tak for dit brev :)

Jeg forstår godt dit spørgsmål, for det er naturligt nærliggende at tænke, at tilskudsblanding gives som tilskud til skemaden, og da din dreng er igang med skemaden, så kan det måske gives... MEN, det er ikke anbefalingen, og jeg vil anbefale, at du gemmer bøtten med tilskudsblanding og i stedet køber modermælkserstatningen lidt endnu:)

Ifølge Sundhedsstyrelsen kan tilskudsblandinger anvendes tidligst fra barnet er 6 måneder gammel og da som del af en stigende varieret kost. Du bør derfor bruge modermælkserstatningen (type 1) til din dreng er mindst 6 måneder gammel :)

Tilskudsblandinger (type 2) indeholder f.eks. ofte mere jern, mere protein og lignende end modermælkserstatning gør. Og selvom ...

Annonce

... proteinindholdet i NAN tilskudsblanding er blevet sænket, så indholdet faktisk er lavere end i modermælkserstatning, så er tilskudsblandingen tilpasset barnets behov fra 6 måneders alderen og ikke yngre børn.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Derfor er anbefalingen, at man holder sig til type 1 i de første 6 måneder, og at man fra 6 måneders alderen kan skifte over til type 2. I følge Sundhedstyrelsen, så er der dog intet i vejen for, at man bibeholder type 1, hvis barnet trives med denne, så modermælkserstatning kan man fortsætte med, hvis man ønsker det - men det anbefales ikke at give tilskudsblanding før efter 6 måneder.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - dejligt at høre, at det går godt med skemaden, og det lyder som om, at din dreng trives rigtig godt, skønt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger